29 januari 2011

Dr. DJ´s akutlåtar: Vecka 4-10 "A" och "B"

A och B
Efter några veckors paus pga att jag råkat fortplanta mig, är jag nu tillbaka med låtar från vecka 4 till vecka 10. Sätt er ner och spänn fast tvångsbältet, för nu kör vi!

Det är dags för ”A” –Airway and C-spine och ”B” -Breathing .

Låt nummer fyra: Wu-Tang Clan – Protect Ya Neck




Hip-hop-kollektivet Wu Tang Clan från New York utmärkte sig -som vi alla minns- med sin allmänna skörlevnad med droger, promiskuitet och interna bråk. Jag trodde att jag skulle få se dem live i Roskilde -96 (möjligen -97, lite osäker), men spelningen ställdes in eftersom de slagits med varandra backstage på Hultsfred ett par dagar innan. Bråket ska ha börjar med att en något pårökt Methodman blivit avsugen på eller möjligen precis bakom scen. Dock verkar de även ha vurmat för skydd av stabiliteten i cervikala kotpelaren, vilket kan ses i titeln ovan.

Låt nummer fem: Crystal Castles – Suffocation
Canada har under 00-talet tagit ett rejält kliv framåt i musikindustrin, och då framför allt i indie- och elektrokretsar. Bandet ovan är från Toronto där även min lillebror sitter och letar efter exo-planeter (relativt framgångsrikt som synes: http://physicsworld.com/cws/article/news/44618 (kolla in plats 2)). Men det är inte därför låten ovan är med på listan, utan det är pga titeln, som ju visar vad som händer om man inte är vaken som akutläkare och glömmer bort, eller misslyckas med sitt ”A”-arbete.

Låt nummer sex: The Dynamics – Tube Glory
Tuben på plats! Luftvägen säkrad. Alltid en bra känsla. Så bra att man oftast kan gå vidare till ”B”, vilket även jag tänkte göra nu eftersom jag inte vet mer om låten än att den var på soundtracket till filmen ”Kill the moonlight”. En independentfilm som ska ha inspirierat Beck att skriva låten Beck – Loser. En låt jag tycker håller än, men som inte platsar på listan pga bristande koppling till akutläkeri. Förlorare? Vi? Knappast.

Så, vidare till ”B”


Låt nummer sju: The Soundtrack Of Our Lives – Saturation Wanderers
Svajig saturation får representeras av en av Göteborgs stoltheter, Ebbot Lundbergs symfoniska retrorocksorkester S.O.O.L. Ebbot är nu för tiden betydligt lugnare än under tiden med sitt förra band ”Union Carbide Productions”, där han i sin ungdom ska ha varit ett frustande energiknippe som bland annat kastat sig in i bastrumman för att sjunga i micken där då han frustat sönder sin egen. Vid en spelning på CBGB´s i new york – berättades det när jag var ung i Göteborg – ska han ha dansat av sig alla kläderna och sjungit en låt med en ölflaska uppstoppad i rumpan. Numer står han mest lönnfet och klädd i kaftan på scen, men gör det å andra sidan ganska bra.

Nu gled jag bestämt ifrån ämnet här… vi faller in i algoritmen igen:

Låt nummer åtta: The Police – Every Breath You Take
En klassiker som jag menar täcker in såväl andningsfrekvensräkning som auskultation. Man kan säga mycket om Sting, men den här basgången snackar man inte bort ur populärmusikhistorien.

Låt nummer nio: Jean Michel Jarre – Oxygène (Part IV)
Redan 1976 släppte Jean-Michel Jarré syntens nationalsång, vars titel även är universalbotemedlet vid desaturation oavsett orsak. Men, kan man fråga sig, ska man då inte alltid ge syrgas till alla? Nja, säger vår egen forskningsavdelning: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20467322

Låt nummer tio: The Rolling Stones – Ventilator Blues
Från Rolling Stones hyllade platta ”Exile on mail street” från 1972 hämtar vi den sista låten på ”B”-tema. Jag hade gärna fått in en låt om pleuradrän eller pneumothorax, men det verkar som att det är lite för nischat.
Akutläkarbudskapet här är enkelt: Vid bristande egenandning: Ventilera. Sjung gärna en blues samtidigt.

Låtarna finns samlade på Akutläkarbloggens akutläkarlåtar. Jag föreslår att ni som inte har spotify skaffar det.

Inga kommentarer: